Wat is Adblock?

Adblock is een plug-in programma wat het mogelijk maakt om voor de gebruikers ervan, de meeste reclame op het web weg te filteren. Ah fijn denkt u! Eindelijk af van alle vervelende pop-up meldingen, die het soms vrijwel onmogelijk maken om een artikel te lezen. Of wat te denken van een banner die om de haverklap in beeld schiet. Ja ook dat wordt gefilterd met Adblock.

En nu bent u niet de enige die denkt wat een handig programma! Adblock is namelijk al vele malen geïnstalleerd op computers. Het percentage Adblock gebruikers bedraagt wereldwijd momenteel al zo’n 14% van het totale aantal internetgebruikers. En dat percentage blijft maar gestaagd door groeien.

Niks mis mee zou u denken. Dat is deels waar want, de gehele ervaring van online surfen is een stuk aangenamer zonder alle vervelende advertenties. Echter vergeet u niet dat vele websites haar content gratis aanbieden, en dat de advertenties op de website de vorm van inkomsten zijn voor hen. Momenteel gaat er door het gebruik van Adblock al 21 miljard dollar aan advertentie inkomsten in rook op en het einde is nog lang niet inzicht, juist het tegendeel.

Ontwikkelingen

Apple heeft namelijk onlangs aangekondigd Adblock software in te bouwen in haar nieuwste versie software voor telefoon en tablet. Gebruikers hiervan zullen net als op de computerversie een stuk minder tot geen advertenties meer zien tijdens het surfen.

We staan dus aan het begin van een revolutie die plaats zal vinden in de wereld van het online adverteren. Is het tij nog te keren voor adverteerders of moet juist gezocht worden naar een geheel nieuwe manier van adverteren? Het antwoord op deze vraag zal de tijd ons leren.

De websites die het adverteren als voornaamste inkomstenbron gebruiken staan in ieder geval voor een grote uitdaging. Geopperd wordt om abonnementen aan te bieden voor verschillende sites waarna content kan worden gelezen. Of dit de juiste oplossing is voor het groeiende probleem zal moeten blijken. Mogelijk zoeken lezers namelijk een andere site met een zelfde soort content.

Conclusie

Op de vraag of het een goede ontwikkeling is, ja voor de gebruiksvriendelijkheid van het web. Men kan surfen zonder dat het lezen van content nog langer moeilijk wordt gemaakt door knipperende, in het beeld springende advertenties. Echter de websites die moeten overleven met de inkomsten uit advertenties staan voor een groot probleem. Zij zullen het geen goede ontwikkeling vinden. Wellicht zet deze omslag tegen de vervelende online advertenties, uitgevers hiervan aan het denken. Dit met het mogelijke gevolg dat er gedragscodes zullen komen voor meer gebruikersvriendelijke advertenties. Het zal ervoor moeten zorgen dat het percentage Adblock gebruikers niet veel verder meer toe zal nemen.

Heeft interesse na het lezen van het artikel?